Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Nastroje konsumenckie najwyższe od 2,5 roku

Robert Bombała

Robert Bombała

  • Opublikowano: 25 lipca 2023, 20:01

    Aktualizacja: 25 lipca 2023, 20:03

  • Powiększ tekst

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, wyniósł w lipcu tego roku - 3,4 i wzrósł o 3,3 w porównaniu do wyniku z poprzedniego miesiąca. Jest to syntetyczny wskaźnik ukazujący nastroje postaw konsumenckich Polaków. Lipiec jest kolejnym miesiącem w tym roku ze wzrostem wskaźnika, który zbliża się do dodatniego wyniku.

Według badań GfK – an NIQ company Polacy oceniali w lipcu swoją sytuację finansową lepiej niż miesiąc temu. Wynik, choć wciąż ujemny, wzrósł o 8,3 m/m (wskaźnik -3 wobec -11,3 w czerwcu 2023 r.). Także w przyszłość konsumenci spoglądali bardziej optymistycznie niż przed miesiącem, co wpłynęło na wzrost wyniku o prawie 3 p.p. (średni wskaźnik wyniósł -1,6 wobec -4,5 w ubiegłym miesiącu).

„Stres związany z funkcjonowaniem w czasach post-pandemicznych maleje, a konsumenci pozwalają sobie na odpoczynek od ciągłej potrzeby bycia czujnym na wahania koniunkturalne i gospodarcze. W ostatnim czasie zmiany cen nie są tak drastyczne, jak jeszcze kilka miesięcy temu, gdy rosły niemal z dnia na dzień. To daje Polakom poczucie stabilizacji. Dodatkowo, w czasie utrzymywania się wysokiej inflacji, konsumenci zdobyli umiejętność bardziej oszczędnego dysponowania pieniędzmi, co przekłada się również na ich większe – niż choćby na początku roku – poczucie bezpieczeństwa finansowego. Również przekazy medialne zza wschodniej granicy są mniej regularne, a tym samym nie budzą permanentnego niepokoju” – mówi Barbara Lewicka, Senior Director Marketing & Consumer Intelligence w GfK – an NIQ company.

Zauważalny jest lepszy wynik średniego wskaźnika w relacji I kw. – II kw., który zaczął intensywnie rosnąć począwszy od przełomu kwietnia i maja. Tym samym, choć odsetek osób, które w lipcu 2023 krytycznie patrzą w przyszłość jest względnie wysoki (-31,9), na przestrzeni sześciu miesięcy wynik ten zmalał o prawie 20.

Równocześnie 34,5 proc. zbadanych Polaków spodziewa się, że kolejne miesiące przyniosą wzrost bezrobocia. Odnosząc się do czerwca 2023 r. wskaźnik ten spadł o 4 p.p. Od stycznia 2023 do lipca 2023 obawy związane z rynkiem pracy spadły aż o 20 jednostek. Jednocześnie już 52 proc. respondentów jest zdania, że ceny towarów i usług wciąż będą rosnąć, przy czym już ponad 36 proc. uważa, iż inflacja – wbrew zapowiedziom Rady Polityki Pieniężnej – utrzyma dwucyfrową dynamikę.

autor: GfK– an NIQ company
autor: GfK– an NIQ company

Z badania wynika, że ujemne nastroje konsumenckie, w opisywanym miesiącu. dotyczyły dwóch z sześciu grup wiekowych. Dodatnie nastroje zaobserwowano u młodzieży w wieku 15-22 lata (wynik wyniósł 5,3).

„Ta grupa wiekowa ma również najwięcej nadziei na poprawę warunków finansowych i jakości życia w najbliższych 12 miesiącach. Wśród pozostałych dwudziestokilkulatków wskaźnik wyniósł 1,8. Pomimo kolejnego miesiąca na plusie wynik spadł o 3,6 jednostki w porównaniu z czerwcem 2023 r.” – czytamy w komunikacie.

Po drugiej stronie są osoby w wieku emerytalnym z wynikiem -7,9, który, choć ponownie jest na minusie, wskazuje wzrost nastrojów aż o 10 p.p. w ujęciu m/m.

„W przypadku osób w grupie wiekowej 40-49 wskaźnik wzrósł o prawie półtorej jednostki (-5,2 wobec -6,6 w czerwcu 2023 r.). Badanie wskazuje, że osoby w tym wieku najgorzej oceniają kondycję ekonomiczną Polski. Nastroje konsumenckie pięćdziesięciolatków uległy polepszeniu o 6 jednostek (-5,5 wobec -11,5 w czerwcu 2023 r.), choć jednocześnie wskazują oni na największy spadek jakości życia w ciągu ostatnich 12 miesięcy” – wynika z badania.

W lipcu poziom nastrojów konsumenckich w Unii Europejskiej lekko wzrósł: średnia unijna wynosi -wobec -16,1 w czerwcu 2023 r.

Badanie zrealizowano w dniach 7-14 lipca 2023 r. Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

Czytaj także: Bezrobocie nadal spada

rb

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.