Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Wzrosła wartość przeciętnego koszyka zakupów

Robert Bombała

Robert Bombała

  • Opublikowano: 17 stycznia 2024, 12:29

  • Powiększ tekst

Wartość koszyka zakupowego w grudniu 2023 r. wzrosła o 4,3 proc. w porównaniu do grudnia rok wcześniej (wzrost z 268,49 zł w grudniu 2022 r. do 280,16 zł w grudniu 2023 r.) – wynika z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency (ASM SFA).

„Tym samym już po raz czwarty z rzędu zakupy spożywcze zdrożały tylko jednocyfrowo. W skali roku najbardziej poszły w górę ceny dodatków spożywczych (21 proc.), natomiast największy spadek zanotowały produkty tłuszczowe (28 proc.). Najtańsze zakupy oferowały hipermarkety, a najdroższe kanał e-grocery” – czytamy w informacji.

Z tego samego badania wynika, że średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła w porównaniu z listopadem minionego roku o 2,97 zł czyli 1,05 proc. Spadki grudniowych cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny produktów były wyższe niż w listopadzie rok temu. Już tylko w czterech sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

„Część towarów, takich jak produkty tłuszczowe, czy nabiał i mięso, których ceny w 2023 wzrosły najbardziej, obecnie tanieje. Jednak wskaźniki makroekonomiczne a także niepewność co do cen energii i rosnące koszty pracy powodują, że klienci nie odczują zauważalnej ulgi podczas płacenia za codzienne zakupy. Naszym zdaniem w 2024 roku będziemy obserwowali kilkuprocentowe wzrosty poziomu cen. Poziom tych wzrostów w pierwszej połowie roku będzie zależał w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej oraz decyzji budżetowych. Właściciele sieci handlowych po raz kolejny będą musieli postarać się o uwagę klientów, nadal będziemy obserwować rozwój i modyfikacje ofert promocyjnych, wiele z nich dostępnych będzie z poziomu aplikacji zakupowych rozwijanych przez sieci handlowe” – mówi Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Z badania wynika, że w grudniu 2023 r. w ujęciu miesięcznym ceny były niższe w 7 na 13 sieci handlowych, a podwyżki zanotowano w 6. Natomiast w porównaniu do grudnia 2023 r. wzrost cen zanotowano w 9 na 12.

GUS informował wcześniej, że inflacja w grudniu 2023 r. wyniosła 6,2 proc. Ceny żywności w ujęciu rocznym wzrosły o 5,5 proc. Czytaj więcej: Inflacja bazowa mogła spaść do 6,9 proc.

Czytaj także: Polska sprzedała uprawnienia do emisji CO2 po 62,96 euro

rb

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.