Transport publiczny na wodorze? To realne
Czy możliwa jest pełna „wodoryzacja” transportu publicznego? Po polskich ulicach jeżdżą już elektryczne autobusy - a co z maszynami zasilanymi na wodór?
O tym mówił podczas II Energetycznego Forum wGospodarce Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Czy „wodoryzacja” transportu będzie przebiegać podobnie jak elektryfikacja?
Jak wskazał Gis:
Obecnie zelektryfikowane mamy ok. 10 proc. transportu, są obszary gdzie maszyn elektrycznych jest więcej i mniej. A sam proces produkcji nowych maszyn także trwa.
To oznacza, zdaniem eksperta, długą perspektywę inicjowania procesu stopniowego „przechodzenia” transportu publicznego na wodór.
dodatkowo sam proces produkcji potrzebuje zmian:
W Polsce, gdy mowa o wodorze, jesteśmy potentatem produkcji tzw. wodoru szarego, tymczasem powinniśmy dążyć do produkcji wodoru zielonego.
A co z ceną paliwa wodorowego? Jak wskazuje ekspert:
Wraz ze skalą zmniejszy się cena wodoru, ale obecnie koszty nabycia paliwa wodorowego nie jest najniższa, a to z kolei przekłada się na to jak podchodzą do tego zakłady komunikacyjne. Obecnie o wiele tańsze dla miast i samorządów są autobusy elektryczne, a nie wodorowe.
Wodór to przyszłość przyszłości? Czas dopiero pokaże, jednak eksperci są dobrej myśli.
II Energetyczne Forum portalu wGospodarce.pl – z udziałem przedstawicieli branży, ekspertów i decydentów jest okazją do wymiany opinii na temat wyzwań czekających polską elektroenergetykę w kontekście unijnych celów redukcji emisji a także związanych z nimi planowanych projektów inwestycyjnych – zarówno w źródła odnawialne jak w energetykę jądrową oraz o znaczeniu własnych zasobów surowcowych dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Debaty odbywające się w studiu redakcyjnym przy ul. Finlandzkiej 10 w Warszawie transmitowane będą na żywo na profilu FB portalu wGospodarce.pl. Relacje z dyskusji zaprezentujemy też w tv wPolce.pl oraz na łamach „Gazety Bankowej”.