AKTUALIZACJA
Konsumpcja ruszyła. Wskaźnik podbili kupujący auta
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 1,3 proc. r/r w październiku 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny. W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 7,8 proc. Sprzedaż detaliczna w październiku odrobiła straty po zapaści we wrześniu, ale jej trend nadal jest w stagnacji, a konsument woli zwiększać oszczędności - oceniają ekonomiści.
„Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,3 proc. (wobec wzrostu o 2,8 proc. w październiku 2023 r.). W porównaniu z wrześniem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 7,8 proc.. W okresie styczeń-październik 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,4 proc. (wobec spadku o 2,6 proc. w analogicznym okresie 2023 r.)” - czytamy w komunikacie.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2024 r. była o 5,6 proc. wyższa w porównaniu z wrześniem 2024 r.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących we wrześniu była wyższa niż przed rokiem o 2,3 proc. i o 8,2 proc. m/m, podano także.
W październiku 2024 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej r/r (w cenach stałych) utrzymał się w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami, który wzrósł w skali roku o niemal jedną czwartą (24,1 proc.).
Analitycy: konsumpcja pozostaje osłabiona
Sprzedaż detaliczna w październiku odrobiła straty po zapaści we wrześniu, ale jej trend nadal jest w stagnacji, a konsument woli zwiększać oszczędności - oceniają ekonomiści po wtorkowych danych GUS.
Sprzedaż detaliczna wzrosła we wrześniu o 1,3 proc. rdr, to odbicie po spadku o 3 proc. rdr miesiąc wcześniej. Konsumpcja pozostaje osłabiona, choć popyt na usługi jest nieco silniejszy niż na towary. Gospodarstwa domowe dalej ograniczają konsumpcję na rzecz odbudowy oszczędności - oceniaja analitycy Polskie Instytutu Ekonomicznego.
Wstrzymywanie się z konsumpcją widać szczególnie przy zakupach dóbr trwałych, Sprzedaż wyposażenia domowego spadła o 3,6 proc., odzieży o 12,8 proc. Wyniki sprzedaży dodatkowo obniżał wysoki punkt odniesienia bardzo wysokiej sprzedaży paliw przed rokiem - w efekcie sprzedaż spadła o -9,1 proc., mimo wzrostu względem września - podkreslają analitycy PIE.
Gospodarstwa domowe wolniej zwiększają konsumpcję na rzecz odbudowy oszczędności. W ciągu 2 lat odsetek osób uznających obecny czas za sprzyjający oszczędzaniu wzrósł z 17 proc. do 30 proc. Jednocześnie aż 30 proc. konsumentów uważa, że to wciąż nie jest dobry moment na duże zakupy – dwa razy więcej niż przed pandemią” - kończa analizę eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
„Sprzedaż detaliczna w październiku wzrosła o 1,3 proc. rdr, powyżej oczekiwań. Wrześniowa zapaść wygląda na jednorazowy artefakt, a straty zostały w październiku w większości odrobione (+5,6 proc. mdm SA). Nie zmienia to faktu, że sprzedaż detaliczna towarów nie zachwyca, a jej poziom od prawie 3 lat stoi w miejscu” - wskazuja z kolei analitycy Banku Pekao.
ISBnews, PAP, Sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Jak Northvolt „przepalił” miliardy
U Niemców słabo, u nas przemysł rośnie. Jak to możliwe?
»» Były prezes Orlenu Daniel Obajtek o dramatycznej obecnie kondycji paliwowego koncernu - oglądaj na antenie telewizji wPolsce24