Informacje
Od wtorku maszyniści nie muszą już obowiązkowo używać sygnału dźwiękowego "Baczność" przed niektórymi przejazdami / autor: Fratria / KK
Od wtorku maszyniści nie muszą już obowiązkowo używać sygnału dźwiękowego "Baczność" przed niektórymi przejazdami / autor: Fratria / KK

Przy torach będzie ciszej!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 maja 2025, 13:15

  • Powiększ tekst

Od wtorku maszyniści nie muszą już obowiązkowo używać sygnału dźwiękowego „Baczność” przed przejazdami wyposażonymi w rogatki lub sygnalizację świetlną i dźwiękową - przekazał resort infrastruktury. Jak dodał, jest to odpowiedź na skargi osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych.

Obowiązek trąbienia pozostanie w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń - przekazał resort .

Zmiana wynika z wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 kwietnia br., zmieniającej zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów.

Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo, tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9” - przekazał resort w komunikacie.

Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, zarządcy infrastruktury zostali zobowiązani do wprowadzenia stosownych zmian wynikających ze znowelizowanych przepisów w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji.

Gdzie pociągi będą nadal trąbić?

Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, obowiązek trąbienia przez maszynistów nadal będzie obowiązywał przed przejazdami, które nie mają aktywnych systemów zabezpieczeń – czyli przed przejazdami kategorii D tj. takich, gdzie brak jest zapór, półzapór, świateł ostrzegawczych czy sygnalizacji dźwiękowej, przed przejazdami obsługiwanymi ręcznie (np. przez pracownika kolei kierującego ruchem na przejeździe), przejazdami na drogach wewnętrznych, miejscami, gdzie ruch prowadzony jest bez powiązania z urządzeniami SRK (Sterowania Ruchem Kolejowym).

PKP PLK przypominają, że maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność”, jeśli dostrzeże zagrożenie.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Ameryka wypada z elitarnego klubu. Rządzą w nim Niemcy

Bruksela ostro tnie prognozy tegorocznego wzrostu PKB

Wycinka na działce. Deregulacja czy prezent dla deweloperów?

»» Podliczono wszystkie głosy. Znamy wyniki ze 100 proc. komisji wyborczych – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych