Sprzedaż detaliczna mocno rośnie
Sprzedaż detaliczna (w cenach bieżących) wzrosła o 7,9 proc. r/r w lutym 2018 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 3 proc.
Prognozy dwunastu analityków ankietowanych przez ISBnews wahały się od 6,7 proc. do 9,5 proc. wzrostu, przy średniej na poziomie 7,98 proc. wzrostu.
Dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych wyniosła w lutym 7,7 proc. w skali roku. Tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w cenach stałych utrzymało się na takim samym poziomie, jak przed miesiącem i było wyższe niż w lutym (wzrost o 5,2 proc.). W porównaniu ze styczniem br. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 2,8 proc. - czytamy w komunikacie.
Największy wzrost sprzedaży detalicznej (w ujęciu r/r w cenach bieżących) w lutym 2018 r. odnotowano w dziale „tekstylia, odzież, obuwie” - o 16 proc. r/r oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” - o 12,7 proc. r/r, wynika z komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Kategoria „pozostałe”: wzrost o 11,3 proc.
Znaczący, dwucyfrowy, jest również wzrost w kategorii „meble, RTV, AGD” - o 10,8 proc. r/r.
Wzrosły też wydatki na paliwa - zanotowano 9,5 proc. wzrost rok do roku w kategorii „paliwa stałe, ciekłe i gazowe”.
Kategoria „pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” zaliczyła wzrost o 7 proc.
Nieco mniej, ale wciąż więcej niż w zeszłym roku, wydajemy na jedzenie. Kategoria „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” zaliczyły wzrost o 5,6 proc. r/r.
Nie najlepiej wygląda za to sytuacja w motoryzacji. Kategoria „pojazdy samochodowe, motocykle, części” wzrosła o 3,1 proc. r/r.
„Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” notuje najsłabsze wyniki - wzrost tylko o 1,2 proc. r/r.
ISBnews, mw