Informacje

Banknoty / autor: Pixabay
Banknoty / autor: Pixabay

Młodzi Polacy dostają konto przed dowodem osobistym

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 31 maja 2019, 16:17

  • Powiększ tekst

46 proc. młodych Polaków ma założone pierwsze konto bankowe jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności - wynika z badania Związku Banków Polskich.

ZBP przeprowadził badania wśród bankowców. Na pytanie, jaki jest wiek klientów, którzy zakładają pierwsze konto bankowe, 16 proc. odpowiedziało, że między 13 a 15 rokiem życia; 30 proc. między 16 a 18 rokiem życia; 42 proc. między 19 a 23 rokiem życia, 4 proc. w wieku 24-25 lat, a 8 proc. powyżej 25 lat.

ZBP przypomina, że zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce, własne konto bankowe można posiadać od momentu ukończenia 13. roku życia.

Wówczas, po osiągnięciu przez dziecko ograniczonej zdolności do czynności prawnych, czyli również zarządzania swoimi pieniędzmi, rodzic może mu otworzyć rachunek bankowy - czytamy.

Z najnowszych badań ZBP wynika, że wśród kluczowych czynników dla klienta zakładającego pierwsze konto dla swojego dziecka jest brak opłat za prowadzenie rachunku (95 proc. badanych) oraz wydanie i korzystanie z karty debetowej (73 proc.). Z kolei 57 proc. badanych wskazało, że ważnym motywem przy wyborze oferty pozostaje możliwość korzystania z aplikacji mobilnej, a 26 proc. wskazało na dedykowane programy oszczędnościowe; na dodatkowe bonusy i zniżki dla dziecka np. do kina wskazało 15 proc. Na system wspierający edukację finansową dziecka wskazało 8 proc.

Jednocześnie, jak wynika z analiz pracowni badawczej Kantar TNS, pierwsza aktywność bankowa jest podejmowana przez tzw. Pokolenie Z (czyli osoby urodzone po 1995 r.) o wiele wcześniej niż miało to miejsce jeszcze dekadę temu. Dziś, aż 80 proc. najstarszych nastolatków posiada konto osobiste, podczas gdy w 2009 r. było ich jedynie 40 proc. - czytamy w komunikacie ZBP.

Według ZBP, młodzi Polacy jeszcze chętniej korzystają z bankowości internetowej.

W kwietniu br. zadeklarowali, że w ciągu ostatniego miesiąca, 61 proc. z nich skorzystało z internetowego serwisu transakcyjnego swojego banku - czytamy.

PAP, MS

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych