Informacje

Banknoty / autor: Fratria/Mateusz Zelnik
Banknoty / autor: Fratria/Mateusz Zelnik

Padł rekord dekady

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 9 lipca 2019, 14:03

  • Powiększ tekst

W czerwcu tego roku padł rekord tej dekady w sprzedaży obligacji oszczędnościowych, Polacy wydali na nie blisko 1,6 mld zł, a od początku roku prawie 7 mld zł - informuje wiceminister finansów Piotr Nowak. Największym zainteresowaniem w czerwcu cieszyły się obligacje premiowe.

Resort finansów podał we wtorek w komunikacie, że w czerwcu sprzedano obligacje oszczędnościowe o rekordowej łącznej wartości 1 mld 572 mln zł. Największy udział w czerwcowej sprzedaży miały 10-miesięczne obligacje premiowe.

Polacy coraz chętniej wybierają skarbowe obligacje oszczędnościowe jako bezpieczną formę lokowania i pomnażania swoich oszczędności. W czerwcu przeznaczyli na ich zakup blisko 1,6 mld złotych, z czego 569,7 mln zł na oferowane w tym miesiącu obligacje premiowe. Konstrukcja obligacji premiowej, która oprócz gwarantowanych odsetek daje szansę na wygranie wysokich premii, przyciągnęła uwagę oszczędzających - mówi cytowany w komunikacie MF wiceminister Piotr Nowak. - Czerwcowa sprzedaż obligacji oszczędnościowych jest rekordem w obecnej dekadzie, co świadczy o atrakcyjności oferty. Łącznie w pierwszym półroczu na zakup obligacji nabywcy przeznaczyli już blisko 7 mld zł, czyli więcej niż w całym 2017 r. i ponad 20 proc. więcej niż w tym samym okresie 2018 r. - zauważył wiceminister.

Według statystyk MF w czerwcu 2019 r. sprzedano 10-miesięczne obligacje premiowe (POS0420) za 569,7 mln zł, 3-miesięczne obligacje (OTS0919) za 314,1 mln zł, 2-letnie (DOS0621) za 261,0 mln zł, 3-letnie (TOZ0622) za 11,6 mln zł, 4-letnie (COI0623) za 307,8 mln zł i 10-letnie (EDO0631) za 104,9 mln zł.

Jak wynika z danych ministerstwa, największą popularnością cieszyły się 10-miesięczne obligacje premiowe. Nabywcy indywidualni przeznaczyli na ich zakup kwotę 569,7 mln zł (36 proc. udział w strukturze sprzedaży). Zbliżonym zainteresowaniem cieszyły się obligacje 3-miesięczne (20 proc.), 4-letnie (20 proc.) oraz 2-letnie (17 proc.). W dalszej kolejności oszczędzający wybierali obligacje 10-letnie (7 proc.) oraz 3-letnie (1 proc.).

Na zakup obligacji rodzinnych, dedykowanych beneficjentom programu Rodzina 500+, przeznaczono 3,0 mln zł. Obligacje rodzinne kierowane są wyłącznie do osób, otrzymujących świadczenie w ramach programu Rodzina 500+, które chcą oszczędzać na przyszłe potrzeby swoich dzieci - podało MF.

Jak zaznaczono, beneficjenci programu mogą nabywać ten rodzaj obligacji do wysokości kwoty przyznanego świadczenia wychowawczego. Obligacje rodzinne są dostępne w ciągłej sprzedaży, zatem ich zakupu można dokonać w dowolnym momencie. Natomiast 10-miesięczna obligacja premiowa była w sprzedaży jednorazowo w czerwcu. Gwarantuje ona zysk w postaci odsetek (1,50 proc. w skali roku) oraz daje szansę na wygranie dodatkowej premii pieniężnej w wysokości: 10 zł, 100 zł, 1.000 zł, a nawet 10.000 zł.

Duże zainteresowanie obligacjami premiowymi przekłada się na wartość puli premii do wygrania i oznacza, że 19 marca 2020 r. zostanie rozlosowanych aż 62 tys. 216 premii o łącznej wartości 2,24 mln zł - dodał Nowak.

PAP, MS

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych