Informacje

Jacek Sasin, wiceprezes Rady Ministrów / autor: Andrzej Wiktor
Jacek Sasin, wiceprezes Rady Ministrów / autor: Andrzej Wiktor

Cyfrowe państwo usługowe dla biznesu

Gazeta Bankowa

Gazeta Bankowa

Najstarszy magazyn ekonomiczny w Polsce.

  • Opublikowano: 11 października 2019, 15:30

    Aktualizacja: 24 października 2019, 11:50

  • Powiększ tekst

To co dla nas jest istotą w rozwoju e-administracji, to świadomość o jej «usługodawczym» charakterze. Wprowadzając nowe produkty pamiętamy, że użytkownikiem końcowym, a tym samym największym beneficjentem, winien być obywatel – pisze Jacek Sasin, wiceprezes Rady Ministrów na łamach „polskiego Kompasu 2019” w tekście pt. „ePaństwo – wybrane przemyślenia o cyfrowym państwie usługowym”. Jego zdaniem „publiczne e-usługi będą miały szansę spełniać w pełni swoją rolę, jeśli będą tworzone i obsługiwane przez cyfrowo zintegrowany i efektywny aparat państwowy”

Jednym z wiodących celów szczegółowych Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest rozwój tzw. „e-Państwa” – cyfrowego państwa usługowego. (…) Obecny polski rząd w wizji e-Państwa identyfikuje jeden z fundamentów skutecznej administracji publicznej. Ma ona służyć rozwojowi oraz „włączeniu” społecznemu i gospodarczemu. Elektronizacja procesów powinna przyczynić się do poprawy funkcjonowania ram administracji (m.in. poprzez przyśpieszenie oraz obniżenie kosztów obsługi), a przez to zaowocować wieloma istotnymi udogodnieniami dla osób fizycznych oraz wzrostem efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw – ocenia Jacek Sasin, wiceprezes Rady Ministrów.

O zdolności konkurencyjnej danego kraju decyduje obecnie szereg czynników. Obok tych tradycyjnych (zasoby naturalne, infrastruktura, dostępność specjalistów) coraz większe znaczenie mają nowoczesne technologie cyfrowe. To m.in. ich powszechność w sektorze publicznym obrazuje poziom rozwoju społeczno-gospodarczego. Osobiście wychodzę z założenia, że szeroko rozumiana innowacyjność ma przede wszystkim służyć obywatelom. (…) Dlatego też dokładamy starań, by coraz więcej spraw, w których dochodzi do kontaktu obywatela z administracją państwową można było dziś załatwić zdalnie. Publicznych e-usług w Polsce jest już ponad pół tysiąca, a kolejne są systematycznie wdrażane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości _ - podkreśla wicepremier Sasin..

»» Zobacz relację z gali Polski Kompas 2019:

w relacji wystąpienia tegorocznych laureatów: ministra finansów, inwestycji i rozwoju Jerzego Kwiecińskiego, ministra ds. pomocy humanitarnej Michała Wosia, prezesa Energi SA, Grzegorza Ksepko, prezesa KGHM Polska Miedź Marcina Chludzińskiego, Mirosława Skiby, prezes SGB Banku SA oraz Olgierda Cieślika, prezesa zarządu Totalizatora Sportowego.

Przykłady e-usług dla przedsiębiorców

Wicepremier Sasin wskazuje, że pozytywne zmiany związane z upowszechnianiem cyfryzacji zostały również przewidziane dla przedsiębiorców. Szeroko rozwinęliśmy portal biznes.gov.pl gromadzący informacje oraz publiczne e-usługi w celu usprawnienia dostępu dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Warto wskazać, że za pośrednictwem tego portalu można chociażby złożyć elektronicznie roczne sprawozdanie finansowe do Krajowego Rejestru Sądowego czy też skorzystać z bezpłatnego narzędzia e-Sprawozdania Finansowe, ułatwiającego poprawne ich stworzenie. Jednocześnie, osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę z biznesem mają możliwość zarejestrowania swojej nowej działalności gospodarczej bez wychodzenia z domu (od 2016 roku istnieje opcja potwierdzenia profilu zaufanego za pośrednictwem wybranych banków bez konieczności wizyty w urzędzie). Usprawniamy ciągle formę kontaktu pomiędzy przedsiębiorcami a administracją rządową –poprzez zgłaszanie spraw do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w formie elektronicznej.

Rząd cały czas pracuje nad kolejnymi cyfrowymi rozwiązaniami dla obywateli. (…) W kontekście przedsiębiorstw ambicją rządu jest przeniesienie jak największej części obowiązków i usług związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej do sieci. Dlatego istotne jest stworzenie konta Przedsiębiorcy (tzw. firmowego) z dostępem do usystematyzowanego pakietu e-usług dotyczących zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. Dzięki temu, zarówno nowi, jaki i już funkcjonujący na rynku przedsiębiorcy, będą mieli możliwość wygodnego załatwienia istotnych formalności w jednym miejscu – podkreśla Jacek Sasin.

Publiczne e-usługi będą miały szansę spełniać w pełni swoją rolę, jeśli będą tworzone i obsługiwane przez cyfrowo zintegrowany i efektywny aparat państwowy. Transformacja nie może się ograniczać tylko do zmiany formy załatwiania spraw. Musi dotykać i zmieniać dotychczasowe procesy administracyjne, które nie uwzględniają możliwości jakie dają współczesne rozwiązania techniczne. (…) Udogodnienia w obowiązkach względem państwa, to nie tylko zapewnienie komfortu dla obywatela, to również znaczna dla Niego oszczędność czasu i środków. To budowanie podmiotowej relacji na linii państwo -obywatel, kształtującą nową jakość administracji, która jest oparta na szacunku i zaufaniu pomiędzy stronami - puentuje swoje rozważania wicepremier Sasin.

Pełny tekst wicepremiera Jacka Sasina zawiera elektroniczne wydanie „Polskiego Kompasu 2019” dostępne bezpłatnie do pobrania na stronie www.gb.pl a także w aplikacji „Gazety Bankowej” na urządzenia mobilne

Polecamy i zachęcamy do lektury tego wyjątkowego rocznika

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych