Jakie rabaty popularne wśród przedsiębiorców?
Niemal co drugi przedsiębiorca deklaruje, że przyznaje klientom rabat, kiedy ci dokonują płatności od razu; średni upust to 5,4 proc. - wynika z badania „Priorytety płatności firm”.
Jak wskazali autorzy badania, rabat za płatność z góry może być dobrą motywacją dla tych klientów, którym często zdarza się regulować należność po terminie zapadalności.
Według badania Instytutu Keralla Research na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i firmy NFG w umowach między przedsiębiorcami 11,8 proc. z nich udziela rabatu zawsze, a 34 proc. w niektórych przypadkach za płatność z góry. Z kolei 49,8 proc. nie stosuje tego rozwiązania.
Różna jest też wysokość takiego upustu. Najwięcej, bo 40 proc. firm proponuje 5-proc. rabaty. 16,1 proc. respondentów udziela rabatów w wysokości 10 proc.
Z kolei 42,4 proc. badanych przyznaje, że otrzymuje rabat za natychmiastową płatność od kontrahentów. Najczęściej są to upusty w wysokości 5,5 proc., rzadziej 10 proc.
Jak wyjaśnił cytowany w badaniu Dariusz Szkaradek z NFG, kredyt kupiecki, czy też odroczony termin płatności za usługę lub towar, to bardzo często spotykana forma finansowania pomiędzy przedsiębiorcami i w większości przypadków jest zjawiskiem pozytywnym w gospodarce. „Nie zawsze jednak jest możliwy. Wymaga bowiem od wierzyciela dokładnej weryfikacji kontrahenta i jeśli ten kontrahent nie budzi zaufania, może spotkać się z odmową współpracy na preferencyjnych warunkach” - wskazał.
Podkreślił, że wstrzymanie płatności to szkodliwe zjawisko w gospodarce, bo powoduje zatory płatnicze i ryzyko bankructwa zwłaszcza wśród mikro i małych przedsiębiorstw.
Badanie przeprowadzono w styczniu 2020 r. na próbie 500 firm z sektora MŚP.
PAP/ as/