Informacje

portowy przeładunek kontenerów  / autor: Pixabay
portowy przeładunek kontenerów / autor: Pixabay

Oferty na terminal kontenerowy w Świnoujściu mogą wpływać do 28 stycznia

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 listopada 2020, 17:10

    Aktualizacja: 27 listopada 2020, 18:02

  • 1
  • Powiększ tekst

Do 28 stycznia przyszłego roku mogą składać oferty zainteresowani realizacją projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, a następnie pełnieniem funkcji operatora - poinformowały w piątek służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Czytaj też: Port Gdańsk hubem transportowym dla Trójmorza

Zarząd portów chciałby wyłonić przyszłego operatora w pierwszym kwartale przyszłego roku. Pierwsi chętni już pobrali dokumentację – podały w piątek służby prasowe portów.

Stworzyliśmy ogólne ramy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową minimum 2 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera – PAP). Oczekujemy od zainteresowanych koncepcji terminalu. Wybrany podmiot zrealizuje projekt, zagospodarowując część Zatoki i nieruchomości zgodnie z naszą koncepcją – powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Dodał, że zwycięzca postępowania będzie musiał do minimum ograniczyć wpływ na otoczenie i środowisko, zarówno w okresie budowy, jak i późniejszej eksploatacji terminalu. To ma być „green terminal” - wskazał.

Czytaj też: Jest list intencyjny ws. terminalu LNG w Porcie Gdańsk

Autorzy zwycięskiej oferty będą także musieli dostosować się do koncepcji, zgodnie z którą będą także podejmować działania na rzecz społeczności lokalnej, uzgadniane z samorządem.

Terminal stanie się również miejscem pracy dla co najmniej kilkuset osób, w zależności od stopnia zautomatyzowania – podano.

Takie przedsięwzięcia mają utrwalić dominującą pozycję naszych portów w basenie Morza Bałtyckiego, stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej. Inwestycja wpisuje się również w unijną Strategię Europa 2020. Jej główne założenia to tworzenie zmodernizowanych, inteligentnych i zintegrowanych sieci infrastruktury transportowej – poinformowano.

Jak zaznaczono, głębokowodny terminal kontenerowy to ogromna szansa na wzmocnienie i ugruntowanie rynkowej pozycji zespołu portowego: oba porty są najdalej na zachód wysuniętymi polskimi portami morskimi. Leżą też na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą wzdłuż międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. Przez autostrady A11 i A20 skomunikowane są z europejskim systemem autostrad, a przez drogę krajową S3 (E-65) – z południem Polski, Czechami i Słowacją. Dodano, że oba porty mają także dogodne połączenia kolejowe - poprzez odrzańską magistralę łączą się z przemysłowymi ośrodkami zachodniej i południowej Europy.

Lokalizacja umożliwia więc obsługę bogatego, międzynarodowego zaplecza oraz obsługę klientów z obszaru Morza Bałtyckiego. Istniejąca w Świnoujściu Baza Promowa i Ro-Ro może stać się jednym z ważniejszych ośrodków obsługi ładunków skandynawskich przywożonych statkami pełnomorskimi z różnych kontynentów, w tym z Dalekiego Wschodu” – wskazano, dodając, że dodatkową szansę tworzy bezpośrednie sąsiedztwo terminalu LNG, a możliwość bunkrowania paliwa w bezpośredniej bliskości miejsca przeładunku „może stać się poważną zachętą do wyboru Świnoujścia jako portu regularnych zawinięć.

Czytaj też: Polska kolej powinna wykorzystać „chińską” szansę

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest częścią rządowego Programu rozwoju portów morskich do 2030 r., przyjętego do realizacji w ub.r.

PAP/mt

Powiązane tematy

Komentarze