Wywiad gospodarczy

Barbara Jaroszek, dyrektor dep. emisyjno-skarbcowego, NBP / autor: Fratria
Barbara Jaroszek, dyrektor dep. emisyjno-skarbcowego, NBP / autor: Fratria

WYWIAD

Po co nam jeszcze gotówka? (Wideo)

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 października 2021, 16:45

    Aktualizacja: 19 października 2021, 16:46

  • Powiększ tekst

Po co nam gotówka? To nie jest wcale oczywiste, jak może się nam wydawać. Gościem Maksymiliana Wysockiego w Wywiadzie Gospodarczym we wtorek była Barbara Jaroszek, dyrektor departamentu emisyjno-skarbcowego, NBP

Gość nie był przypadkowy, bowiem podpis Pani dyrektor Jaroszek jest wielu banknotach w Polsce.

Jestem głównym skarbnikiem NBP. W związku z czym mój podpis umieszczony jest na polskich banknotach. To, że na banknotach są podpisy prezesa NBP i głównego skarbnika oznacza, że osobiście dają gwarancję, iż są to prawnie akceptowane środki płatnicze w Polsce. W rzeczywistości taki podpis składamy raz. Jest przechowywany w bibliotece NBP - wytłumaczyła pani dyrektor.

NBP przygotował tzw. Narodową Strategię Bezpieczeństwa Obrotu Gotówkowego. Dzisiaj ma pojawić się na rynku, następnie zaczną się konsultacje.

Rok temu prezes NBP prof. Adam Glapiński ogłosił rozpoczęcie prac nad strategią. Oczywistym jest, że w tym czasie pandemii dostrzegliśmy zmieniającą się rolę gotówki. Aspekt bezpieczeństwa był szeroko dyskutowany. Zaprosiliśmy do stworzenia pierwszego takiego dokumentu w Polsce, w którym określimy pięć podstawowych filarów i na zasadzie dobrowolności zdecydujemy, w jakim kierunku zarządzanie obrotem gotówkowym powinno się rozwijać. Dzisiaj wysyłamy materiał do uzgodnienia i mamy nadzieję na uzgodnienie go w ciągu kilku dni - podkreślił Jaroszek.

Jakie są te filary? Jaka jest rola gotówki w erze pieniędzy cyfrowych? Ile jest nadal osób wykluczonych cyfrowo-finansowo? Więcej w poniższym materiale.

Czytaj też: Telemedycyna to stracona szansa dla Polski?

mw

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych