Czym w naszych warunkach ma być kolej dużych prędkości ?
Kolej to duże przedsiębiorstwo - cenię fachowość jego kadry zarządzającej mówił w trakcie Wywiadu Gospodarczego wPolsce.pl Andrzej Olszewski, wiceprezes PKP SA.
Kolej to duża firma, duże przedsiębiorstwo - w sposób naturalny potrzebuje ludzi z doświadczeniem. Jako członek zarządu cenię sobie fachowość zespołu zarządzającego spółką - mówił Redaktorowi Naczelnemu „Gazety Bankowej” Maciejowi Wośko Andrzej Olszewski, wiceprezes PKP SA, doświadczony menadżer i finansista. W trakcie Wywiadu Gospodarczego Olszewski opisał stan prac nad jednolitym biletem a także opisywał jakie są plany wobec kolei dużych prędkości i modernizacji dworców.
„Kolej jest dużym wyzwaniem informatycznym i logistycznym. Istnieje platforma do wspólnego biletu, wkrótce zaczną się szkolenia pracowników.” - mówił Olszewski i dodawał: „Najpierw ruszy sprzedaż „w okienku” potem będziemy mieli do czynienia ze sprzedażą internetową. W kolejnych fazach gotowi jesteśmy do inicjatywy wspólnego biletu.”
Czy będzie taniej? Trudno to oszacować, ale jak zapewnia wiceprezes wspólny bilet będzie realizował wszystkie ulgi jakie przysługują danemu klientowi.
A czy wrócimy do rozmów o kolei dużych prędkości w Polsce? „Realizujemy prace analityczne” - powiedział Olszewski - „W oparciu o dostępne materiały i patrząc uczciwie należy zadać pytanie - czy w Polsce jest miejsce na koleje dużej prędkości?”
Jak zaznaczał wiceprezes w ruchu międzynarodowym bez wątpienia tak, np. w ramach Unii Europejskiej. „Ale dziś dla nas najważniejsze jest pytanie - czy podróż z prędkością 200, 230 km/h czy te prędkości są satysfakcjonujące? W naszych warunkach to duża konkurencja np. dla samochodów czy linii lotniczych. Należy więc mocno zastanowić się nad priorytetami i ponoszonymi nakładami, które chcemy uzyskać.”
Wiceprezes pytany o kwestię zintegrowania kolei wysokich prędkości z ideą Centralnego Portu Lotniczego Olszewski wskazywał, iż sprawa jest złożona i wymaga ostrożnych działań: „Centralny Port Komunikacyjny ma być centrum dla pasażerów i cargo - koleje o dużych prędkościach są w stanie to dobrze obsłużyć. Decyzja o budowie musiałaby oznaczać konstrukcję w stu procentach nowej infrastruktury. Trzeba też zdefiniować czym w naszych warunkach ma być kolej dużej prędkości o jaki rząd prędkości chodzi.”
Dużo poważniejszą kwestią według wiceprezesa jest prędkość kolei transportujących ładunki:
Obecny transport cargo ma stosunkowo niskie prędkości, kluczowe jest więc podniesienie prędkości na tych szlakach.
Ale czy stać nas na nowe inwestycje? Jak wskazuje Olszewski: „Na razie prowadzimy modernizację dworców, istnieje program modernizacyjny na którym ujęto 160 dworców. Standard będzie więc znacząco polepszany. Jest też dużo dworców obecnych na liście konserwatora zabytków - trzeba zadbać o ten materialny majątek, choć to nieco podraża koszty. Ale PKP nie pełni funkcji czysto biznesowej i musimy brać pod uwagę element kulturotwórczy.”