Informacje

Samochody elektryczne / autor: Pixabay
Samochody elektryczne / autor: Pixabay

Polska ma szansę stać się potęgą

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 listopada 2023, 20:00

    Aktualizacja: 8 listopada 2023, 20:03

  • 3
  • Powiększ tekst

Przemysł motoryzacyjny staje przed wyzwaniem rozwoju technologii zeroemisyjnych. Polska może stać się liderem w produkcji pojazdów elektrycznych, ale potrzebujemy do tego wsparcia ekologicznego rozwoju, stacji ładowania, inwestycji w badania i edukację. To wszystko jest opisane w „Siódemce dla elektromobilności”.

Przemysł motoryzacyjny w Polsce ma teraz dwie drogi do wyboru: może stać się liderem w produkcji pojazdów elektrycznych i wzmacniać gospodarkę kraju, albo zostanie wykluczony z europejskiego łańcucha dostaw, co spowoduje spadek zatrudnienia i spadek PKB. To zależy od decyzji podjętych w najbliższych miesiącach i latach.

Ten sektor jest kluczowy dla polskiej gospodarki, generując 8% PKB i 13,5% eksportu rocznie, zatrudniając 490 000 osób. Jednak teraz musi dostosować się do zmian, takich jak elektryfikacja pojazdów i rosnąca ekologia, aby prosperować w przyszłości.

Polska, Europa i świat stoją u progu największej w historii rewolucji w sektorze transportu. W Unii Europejskiej już za 12 lat nie będzie można już rejestrować nowych samochodów z silnikami spalinowymi, a już w 2024 r. zaczną obowiązywać przepisy AFIR, nakładające na państwa członkowskie bardzo ambitne cele w zakresie infrastruktury ładowania. Realizacja celów Europejskiego Zielonego Ładu tylko w zakresie transportu pochłonie 12 bilionów bln euro do 2050 r. Stanowi to 43% wszystkich, prognozowanych wydatków na te cele. Suma globalnych inwestycji w obszarze zeroemisyjnego transportu szacowana jest na kwotę 53 bln USD do 2050 r. Do wygrania jest więc bardzo dużo. To, ile z tych środków trafi do Polski, zależy przede wszystkim od nowo wybranego rządu oraz parlamentu. Apelujemy o to, aby zacząć w końcu postrzegać elektromobilności w kategoriach szans a nie wyzwań – mówi Maciej Mazur, Prezydent The European Association for Electromobility (AVERE) oraz dyrektor zarządzający PSPA.

Podczas Kongresu Nowej Mobilności branża podpisała „Siódemkę dla elektromobilności”, wzywając rząd do wsparcia sektorów kluczowych w drodze do gospodarki zeroemisyjnej. Polska już jest liderem w produkcji baterii litowo-jonowych, stanowiących 2% rocznego eksportu. Nasz przemysł ma również mocne strony w produkcji pojazdów elektrycznych, stacji ładowania i podzespołów. Jednak bez wsparcia zielonego przemysłu, Polska straci swoją przewagę

W ramach „Siódemki dla elektromobilności” apelujemy o podjęcie strategicznych działań w siedmiu, kluczowych dla transformacji obszarach. Konieczne jest przekształcenie Polski w wiodący hub produkcyjny dla sektora elektromobilności, przyspieszenie rozbudowy ogólnodostępnej i prywatnej infrastruktury ładowania, wzmocnienie pozycji polskich przedsiębiorstw transportowych w europejskim łańcuchu wartości, a także rozwój OZE i przyspieszenie transformacji polskiego sektora energetycznego w kierunku zeroemisyjnym – dodaje Maciej Mazur.

W Siódemce” postulowano efektywniejsze kształcenie kadr, zwiększenie środków na B+R, lepszą koordynację projektów między biznesem a instytucjami publicznymi oraz wsparcie rynku elektromobilności. Silny krajowy popyt może pomóc polskim firmom e-mobility w ekspansji za granicę. Sygnatariusze apelują do rządu o wspieranie elektromobilności i budowanie poparcia społecznego. Chcą też współpracować nad strategicznym planem rozwoju sektora transportu do 2035 r. Pod listem podpisało się wiele podmiotów i ekspertów branży e-mobility.

Powiązane tematy

Komentarze