Informacje

Robert Mazurek RMF FM / autor: Fratria
Robert Mazurek RMF FM / autor: Fratria

Po co Polsce CPK? R. Mazurek w RMF wyjaśnia

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 listopada 2023, 14:52

    Aktualizacja: 10 listopada 2023, 19:19

  • Powiększ tekst

Polska puszcza absolutnie na boku to, że może zarobić ciężką forsę, bo Donald Tusk woli jechać taksówką na lotnisko w Gdańsku niż budować CPK…” - powiedział dziennikarz RMF FM Robert Mazurek, kiedy gościł w swoim programie posła Polski 2050 Michała Gramatykę.

Co dalej z CPK?

Opozycja krytycznie wyraża się na temat budowy CPK. Politycy z ugrupowań przygotowujących się do przejęcia władzy otwarcie deklarują konieczność rezygnacji z tego projektu.

Krytyka dotyczy różnych aspektów, począwszy od kwestii finansowych, poprzez zagadnienia środowiskowe, aż po efektywność samego przedsięwzięcia. Oczekuje się, że debata wokół tej inwestycji będzie jednym z kluczowych tematów w nadchodzych miesiącach, a decyzja dotycząca dalszego losu Centralnego Portu Komunikacyjnego może wpłynąć na kształtowanie polityki transportowej kraju.

Tak na zdrowy rozum, ja wolę w Trójmieście wsiąść w taksówkę i w 20 minut być na lotnisku, niż pojechać na dworzec, wsiąść w pociąg i dalej do Baranowa między Łodzią i Warszawą, stwierdził ostatnio lider PO Donald Tusk na spotkaniu z mieszkańcami wrocławskiego Jagodna.

CPK a przeładunek cargo w Polsce

W „Porannej rozmowie” na antenie RMF FM Robert Mazurek pytał posła Polski 2050 Michała Gramatykę, czy po objęciu władzy w Polsce przez dotychczas opozycyjne ugrupowania projekt CPK będzie kontynuowany.

Przede wszystkim ten projekt będzie audytowany. Chcemy sprawdzić, w jaki sposób powinien być kontynuowany. Nie wiem, jak wygląda model i etap biznesowy, na jakim w tym momencie jest CPK, stwierdził parlamentarzysta Trzeciej Drogi.

Dziennikarz postanowił przekonać swojego rozmówcę, dlaczego CPK jest Polsce potrzebny.

Wszyscy mówią: CPK, będą sobie ludzie latać. Nieważne jest, proszę pana, że sobie ludzie będą latać. Ważne czy będą latać towary. Wie pan, jaki jest udział Polski w rynku cargo w UE? 1 proc. w całej Unii towarów przelatuje przez Polskę. A każdy towar spoza Unii, który przylatuje do Polski, byłby w Polsce clony i opodatkowany, powiedział Mazurek.

192 tys. ton - tyle wynosi przeładunek cargo w tej chwili w Polsce i to był rekordowy ubiegły rok. 192 tys. A wie pan, ile wynosi np. we Frankfurcie? 12 razy więcej, dodał.

Porównujemy nieporównywalne. Porównujemy wielkie huby…, stwierdził poseł Gramatyka.

„Polska puszcza na boku to, że może zarobić ciężką forsę”

Na taką sugestię prowadzący wskazał, że dotyczy to nie tylko wielkich ośrodków.

W Lipsku wynosi, proszę pana, 8 razy więcej. W marnym Lipsku, zapyziałym, enerdowskim Lipsku, 8 razy więcej niż w całej Polsce, wskazał Robert Mazurek.

Nie wiem, co by Angela Merkel powiedziała, gdyby pan powiedział „w marnym, zapyziałym Lipsku”, silił się na ironię Michał Gramatyka.

Panią Angelę Merkel serdecznie pozdrawiamy, jest to na pewno nasza wierna słuchaczka, ale akurat chwilowo mam to w trąbce, co myśli sobie o tym Angela Merkel. Jeżeli Polska puszcza absolutnie na boku to, że może zarobić ciężką forsę, bo Donald Tusk woli jechać taksówką na lotnisko w Gdańsku niż budować CPK…, odparł Mazurek.

Przewidywania są takie, że import przez to lotnisko wzrósłby trzynastokrotnie. Ponad 13 razy więcej wzrósłby eksport. Jeżeli wybudujemy CPK, to od razu w pierwszym roku będziemy mieli 115 mln więcej z cła, ale już w 2060 będzie to miliard. Natomiast najwięcej zarobimy na VAT, to są, proszę pana, 24 mld zł w pierwszym roku i ponad 100 więcej. To te pieniądze, których brakuje np. na budowę tanich mieszkań na wynajem, zwrócił uwagę dziennikarz.

CZYTAJ TAKŻE: Inflacja w 2024 r. - Są szacunki NBP

CZYTAJ TAKŻE: Niemcy przygotowują się do wojny. Do trzech razy sztuka

CZYTAJ TAKŻE: Czarny scenariusz cen żywności. Wróci 5-proc. VAT?

wpolityce, jb

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.