Czy nam wystarczy pieniędzy? Polacy się boją
Co trzeci Polak obawia się, czy będzie w stanie regulować rachunki, a co drugi nie udźwignie niespodziewanego wydatku - wynika z badania „Consumer Signals” firmy Deloitte. 38 proc. ankietowanych zadeklarowało brak pieniędzy na koniec miesiąca - to wzrost o 3 p.p. wobec grudnia 2023 r.
W informacji Deloitte poświęconej najnowszej edycji badania „Consumer Signals”, monitorującego nastroje konsumenckie oraz wpływ takich czynników jak inflacja na decyzje zakupowe, wskazano, że wyniki ankiety świadczą o tym, iż koszty życia nadal stanowią wyzwanie dla wielu polskich konsumentów.
Sytuacja Polaków dużo gorsza
45 proc. badanych (o 2 p.p. mniej niż miesiąc wcześniej), uważa, że ich sytuacja finansowa jest gorsza niż w roku poprzednim. Nadal co trzeci mieszkaniec Polski obawia się o swoją zdolność do regulowania nadchodzących płatności, a co drugi nie będzie w stanie ponieść niespodziewanego wydatku - poinformowano.
Autorzy publikacji wskazali, że na niezmienionym poziomie (76 proc.) pozostaje odsetek prognozujących dalszy wzrost cen najczęściej kupowanych produktów.
Z kolei deklarujący brak pieniędzy na koniec miesiąca stanowią 38 proc. ankietowanych, o 3 p.p. więcej niż w grudniu 2023 r. Obawiający się o stan swoich oszczędności stanowią 39 proc. badanych, w porównaniu do 37 proc. miesiąc wcześniej - zaznaczyli.
Czy jesteśmy optymistami?
Zdaniem ekspertów Deloitte, mimo wielu wyzwań coraz więcej Polaków zdaje się z optymizmem patrzeć w przyszłość.
Donald Tusk: To dla Polski być albo nie być
O 4 p.p., do poziomu 48 proc. wzrósł bowiem odsetek zakładających wzrost przychodów osobistych, a 38 proc. (+1 p.p.) oczekuje poprawy sytuacji finansowej. I tak 65 proc. badanych, o 5 p.p. mniej w porównaniu z poprzednią edycją badania, zakłada wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych - wyjaśniono, dodając, że wyższe ceny odzieży przewiduje z kolei 56 proc. respondentów (-3 p.p.).
Według danych przedstawionych przez Deloitte, na niezmienionym poziomie pozostaje odsetek osób wskazujących na możliwy wzrost cen alkoholu i tytoniu oraz cen paliw (odpowiednio 65 i 68 proc.). 72 proc. (+2 p.p.) prognozuje z kolei wzrost kosztów mediów domowych.
Rosnące koszty życia są szczególnym wyzwaniem dla osób mających trudności z odłożeniem części zarobków na koniec miesiąca, co z kolei przekłada się na obawy związane ze stanem swoich oszczędności - zauważył Michał Pieprzny, partner, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich w Deloitte, cytowany w informacji.
Wahania nastrojów
Wskazał, że jednocześnie coraz mniej konsumentów spodziewa się podwyżek cen żywności, a niemal co druga osoba zakłada wzrost przychodów osobistych.
Można więc zaryzykować stwierdzenie, że w najbliższych miesiącach nastroje dotyczące osobistej sytuacji finansowej powinny ulec poprawie - przewiduje Pieprzny.
W publikacji zwrócono również uwagę, że niepokoje dotyczące przyszłych poziomów cen dotyczą nie tylko Polski, ale również innych krajów.
Największy odsetek mieszkańców obawiających się dalszych wzrostów kosztów odnotowano w RPA (84 proc.), Hiszpanii (82 proc.), Francji (82 proc.) oraz w Meksyku (76 proc.). Na drugim krańcu zestawienia obaw dotyczących inflacji znajdują się Holandia (73 proc.), Indie (67 proc.), Japonia (63 proc.) oraz Arabia Saudyjska (62 proc.) - podano.
Badanie zostało przeprowadzone pod koniec stycznia 2024 r. Eksperci Deloitte przebadali mieszkańców 19 krajów; oprócz Polski byli to obywatele: Arabii Saudyjskiej, Australii, Brazylii, Kanady, Chin, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Indii, Japonii, Meksyku, RPA, Korei Południowej, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Nowa linia kolejowa połączy Ukrainę z Unią
Zaatakowali NBP, a się ośmieszyli
Ci turyści znów odwiedzają Polskę. Potężny wzrost
Rosjanie znokautowani. Ich rozpoznanie z powietrza leży
Najlepszy zawód świata: 29 mln etatów do wzięcia
pap, jb