Informacje

Prognozy wyników sprzedaży detalicznej w marcu okazały się przestrzelone / autor: Fratria / AS
Prognozy wyników sprzedaży detalicznej w marcu okazały się przestrzelone / autor: Fratria / AS

Sprzedaż detaliczna wzrosła, ale rozczarowująco słabo

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 23 kwietnia 2024, 10:36

  • Powiększ tekst

Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 6,1 proc. r/r w marcu 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 14,2 proc.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 6,1 proc. (wobec spadku o 7,3 proc. w marcu 2023 r.). W porównaniu z lutym 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,2 proc.. W okresie styczeń-marzec 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5 proc. (wobec spadku o 3,5 proc. w analogicznym okresie 2023 r.)” - czytamy w komunikacie GUS.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była o 0,2 proc. niższa w porównaniu z lutym 2024 r.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 6,5 proc. i wzrost o 14,0 proc. w ujęciu mdm.

Miesięczny skok jednorazowy?

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu była wyższa niż przed rokiem o 6 proc. i wzrosła o 14,6 proc. m/m.

W marcu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: ‘pozostałe’ (o 19,4 proc.), ‘pojazdy samochodowe, motocykle, części’ (o 13,5 proc.), ‘paliwa stałe, ciekłe, gazowe’ (o 11,2 proc.). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej ‘ogółem’ - ‘żywność, napoje i wyroby tytoniowe’ wykazały wzrost o 6,6 proc.” - napisano w komentarzu GUS.

Najmocniej spadła sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (-15,2 proc. r/r)

Kolejny słabszy miesiąc

„Marzec to kolejny miesiąc, w którym wyniki sprzedaży detalicznej okazały się być nieznacznie słabsze od oczekiwań. Potwierdza się więc trend, w którym gospodarstwa domowe wydają mniej na towary, przenosząc swoje wydatki na sektor usług, nie ujęty w sprzedaży detalicznej. Nadal słabo wygląda sprzedaż odzieży i obuwia, której nie sprzyjają warunki pogodowe. Podobnie wygląda sytuacja w branżach zależnych od rynku mieszkaniowego. Połączenie danych o produkcji przemysłowej, budowlano-montażowej oraz sprzedaży detalicznej za marzec wskazuje, że ryzyka dla wzrostu PKB w pierwszym kwartale znajdują się po negatywnej stronie.” - komentują podane wyniki analitycy platformy inwestycyjnej Portu.

ISBnews, PAP, Portu.pl, sek

»» Więcej o danych z gospodarki czytaj tutaj:

Produkcja i sprzedaż przemysłu – kubeł zimnej wody!

Zaskakująco głęboki spadek produkcji budowlanej

Schizofrenia? Płace rosną, choć firmom coraz ciężej

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych