Zarząd PKP Cargo niesolidarny z pracownikami
Rada nadzorcza PKP Cargo nie wyraziła zgody na wyznaczanie osoby z zarządu spółki, która zostałaby delegowana na nieświadczenie pracy - poinformował w piątek przewoźnik kolejowy.
Pod koniec maja zarząd PKP Cargo zdecydował o uruchomieniu programu skierowania do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy od 1 czerwca br. na 12 miesięcy w związku z trudną sytuacją w spółce.
Solidarność z pracownikami
Spółka przekazała w piątek, że „solidaryzując się z pracownikami” zarząd zwrócił się pod koniec maja do rady nadzorczej o wyznaczenie osoby z zarządu, która będzie delegowana na nieświadczenie pracy. Jak dodano, zarząd wyraził także nadzieję, że podobny apel skierują związki zawodowe do swoich działaczy zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy.
„Niestety rada nadzorcza nie wyraziła zgody na propozycję zarządu, uzasadniając swoją decyzję w piśmie z dnia 5 czerwca 2024 roku – decyzja byłaby niezgodna z przepisami prawa powszechnie obowiązującego” - poinformowano.
Cytowany w komunikacie p.o. prezesa zarządu PKP Cargo Marcin Wojewódka podkreślił, że spółka konsekwentnie wdraża działania oszczędnościowe.
Niestety, nowy zarząd stoi przed wyzwaniami braku wystarczającego zapotrzebowania na naszą pracę przewozową, wysokich stałych kosztów, przerostów zatrudnienia i nadmiaru taboru, który jest nieużywany. Nieświadczenie pracy to jedno z nielicznych narzędzi pozwalające pracodawcy na szybkie osiągniecie wymiernych oszczędności finansowych, bez zwalniania pracowników, czyli z utrzymaniem wszystkich potrzebnych miejsc pracy.
Jak podkreślono, celem tzw. nieświadczenie pracy jest realizacja programu naprawczego, który ma uratować i odbudować pozycję spółki. Przypomniano, że takie rozwiązanie stosowano już w przeszłości w firmie w latach 2008-2015, a jego główną zaletą jest utrzymanie istnienia miejsc pracy, przy jednoczesnym uzyskaniu istotnych oszczędności wpływających pozytywnie na możliwość dalszego prowadzenia działalności przez spółkę.
„Wprowadzenie nieświadczenia pracy zostało przyjęte po przeprowadzeniu dialogu ze stroną społeczną – wszystkie 12 związków zawodowych, będących sygnatariuszami ZUZP (Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy), zostało zaproszonych do złożenia swoich propozycji w tym obszarze. Większość przekazanych propozycji, które zarząd otrzymał od strony społecznej w ramach kwestii wdrożenia nieświadczenia pracy, zostało uwzględnionych w uchwale podjętej przez zarząd” - przekazała spółka.
W komunikacie dodano, że w związku z prowadzonymi działaniami naprawczymi, w połowie maja zarząd wypowiedział umowę dotyczącą gwarancji pracowniczych i socjalnych dla pracowników zatrudnionych przez zakłady PKP Cargo oraz dla pracowników zatrudnionych przez spółki Grupy PKP Cargo. Umowa ulegnie rozwiązaniu 17 sierpnia br.
Przypomniano, że zarząd spółki przekazał stronie społecznej propozycję rozwiązania zakładowego układu zbiorowego pracy dla pracowników zatrudnionych przez zakłady PKP CARGO S.A. (ZUZP) oraz porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron zakładowego układu zbiorowego pracy. Zgodnie z intencją zarządu rozwiązanie układu i porozumienia miałby nastąpić 31 grudnia 2024 r, a pracodawca czeka na ustosunkowanie się do propozycji do 10 czerwca br.
Jaka siła PKP Cargo?
W 2012 r. według masy przewiezionych ładunków udział Grupy PKP Cargo wynosił 50,4 proc., a według pracy przewozowej 60,2 proc., podczas gdy w 2023 r. udział ten spadł do 33,1 proc. według masy i 33,9 proc. według pracy przewozowej.
W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło 82,10 mln zł zysku wobec 148 mln zł w 2022 r. W I kwartale 2024 r. Grupa miała 118 mln zł straty wobec 104 mln zł zysku w I kwartale ub.r. Przychody z działalności operacyjnej spadły natomiast do 1,19 mld zł z 1,58 mld zł w I kwartale 2023 r.
Według danych z połowy 2023 r. zatrudnienie w PKP Cargo jest na poziomie 20 tys. pracowników.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz: Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Dezubekizacja do śmieci: Sądy zwracają miliardy
Nie żyje jeden z najbogatszych Polaków! Co się stało?
Rzucą wyzwanie Chinom? Odkryli wielkie złoża
Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.
PAP/ as/