Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Księga problemów trapiących polską kolej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 kwietnia 2013, 09:51

  • Powiększ tekst

Polsce potrzebny jest kompleksowy dokument strategiczny, który określałby m.in. kryteria ekonomiczne rozwoju kolei - uważa b. minister transportu Tadeusz Syryjczyk.

Eksperci przedstawili "Białą Księgę" Railway Business Forum, wskazującą problemy trapiące polską kolej.

Były minister transportu i ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Tadeusz Syryjczyk powiedział na konferencji prasowej, że w Polsce nie ma dokumentu, który tworzyłby stabilne otoczenie programowo-polityczne dla transportu, w tym dla transportu kolejowego.

Z jednej strony jest szereg zatwierdzonych programów rządowych czy programów spółek kolejowych, niemniej jednak takiego dokumentu strategicznego ciągle jeszcze nie ma - ocenił.

Według Syryjczyka, dzięki takiemu kompleksowemu planowi przedsiębiorcy mogliby w kilkuletniej perspektywie ocenić, w jakim otoczeniu ekonomicznym by się poruszali, co - jego zdaniem - pozwoliłoby im lepiej rozwijać swój biznes, jak i cały rynek kolejowy.

- Istnieje potrzeba skoordynowania tych wszystkich dokumentów, ponieważ teraz jest to na niedostatecznym poziomie. Dzisiaj celem są kilometry linii czy liczba nowych dworców i peronów, a nie np. docelowy czas jazdy np. z Warszawy do Krakowa i określony standard tej podróży - dodał.

Według byłego ministra transportu stworzenie takiego masterplanu doprowadziłoby do powstania modelu ekonomicznego polskiej kolei, jak i koniecznych zmian prawnych.

Syryjczyk dodał, że w Polsce nie ma wciąż odpowiednich ram prawnych i finansowych do integracji systemu transportowego (kolejowego i drogowego) w dużych aglomeracjach.

- Potrzebny jest mechanizm wymuszający integrację kolei aglomeracyjnej z transportem miejskim, metrem, autobusami i tramwajami, ponieważ tam w istocie leży olbrzymi potencjał rozwojowy dla kolei. Teraz kolej z niewielkimi wyjątkami jest wyizolowana - zauważył.

Ekspert Railway Business Forum (RBF) Bogusław Kowalski dodał, że integracja systemu transportowego jest niezbędna również na poziomie krajowym.

Brak tego jest obecnie jedną z barier w podnoszeniu atrakcyjności przewozów pasażerskich - podkreślił.  Wskazał, że podstawową kwestią jest zbudowanie tzw. wspólnego biletu, który umożliwiłby pasażerowi przejazd na danej trasie bez względu na to, ilu przewoźników ją obsługuje.

- Dzisiaj trzeba czasem kupić trzy różne bilety, a to jest niezrozumiałe dla pasażera i nie do zaakceptowania na obecnym poziomie rozwoju cywilizacyjnego - powiedział.

Jego zdaniem, powinien powstać też zintegrowany system informacyjny, w którym pasażer otrzymywałby spójną informację na temat możliwych połączeń czy przesiadek.

PAP

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych