Informacje

Trolejbus Solaris Trollino 18 / autor: fot. materiały prasowe
Trolejbus Solaris Trollino 18 / autor: fot. materiały prasowe

W Trójmieście już bardziej elektromobilni

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 stycznia 2018, 20:21

  • Powiększ tekst

Gdynia kupi 30 nowych trolejbusów do obsługi transportu zbiorowego w mieście oraz 21 baterii litowo-jonowych, które pozwolą na obsługę tras bez dostępu do sieci trakcyjnej. Przetarg na zakup 55 autobusów będzie powtórzony.

Jak poinformował w środę urząd miasta w Gdyni, rozstrzygnięty został jeden z dwóch przetargów na zakup nowego taboru dla obsługi transportu zbiorowego w mieście. Gdynia kupi 30 pojazdów firmy Solaris i 21 nowych baterii za ponad 77 mln zł. Poinformowano, że w przetargu na dostawę trolejbusów i baterii jedyną ofertę złożyła firma Solaris, na kwotę 77,2 mln zł netto. Cena jest o prawie 2 mln zł netto wyższa od tej, jaką przeznaczył zamawiający. „Miasto Gdynia uznało, że wobec sytuacji na rynku decyzja o uzupełnieniu brakujących środków jest bardziej racjonalna niż przeprowadzanie całej procedury przetargowej na nowo, bez gwarancji uzyskania lepszej ceny” - podano w komunikacie.

Solaris dostarczy 14 trolejbusów standardowych o długości 12 m, szesnaście przegubowych o długości 18 m oraz 21 zestawów nowych baterii trakcyjnych wraz z montażem. Pierwsze z nowych pojazdów powinny wyjechać na gdyńskie ulice we wrześniu 2018 roku.

Gdynia, w której trolejbusy stały się rozpoznawalnym znakiem jakości w dziedzinie ekologicznego transportu, będzie mogła zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami” - czytamy w komunikacie.

Mają to umożliwić zakupione baterie, które pozwalają jeździć trolejbusom po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej.

Nowe trolejbusy będą klimatyzowane, dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu oraz wyposażone w duże wyświetlacze i wewnętrzne kamery. Przegubowe trolejbusy, które po raz pierwszy wyjadą na ulice w Gdyni, będą mogły przewozić prawie dwa razy więcej osób niż pojazdy standardowe. Szacuje się, że ponad jedna trzecia pasażerów korzystających z transportu publicznego w Gdyni będzie przewożona trolejbusami.

Nowe trolejbusy mają zastąpić 20 starych pojazdów, przerobionych z autobusów Mercedes z lat 1993-1998.

Urząd miasta poinformował, że drugi z przetargów na zakup nowego taboru dla obsługi transportu zbiorowego w Gdyni dotyczący zakupu 55 autobusów „musi zostać unieważniony.

Jedyna oferta firmy MAN Trucks&Bus Polska na zakup 55 autobusów przekroczyła zakładany budżet prawie o 13 mln zł netto” - tłumaczy miasto. Podano, że firma zaoferowała zakup pojazdów za 75,3 mln zł netto, przy zakładanej przez miasto kwocie 62,2 mln zł netto. „Miasto nie zdecydowało się na zakup na takich warunkach, zwłaszcza że w porównaniu do ofert uzyskanych przez inne polskie samorządy, kwota ta była bardzo wysoka” - uzasadniono.

Gruszecka - Spychała tłumaczy, że ”miasto chce mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chce zawalczyć o lepszą cenę„. Wyraziła nadzieję, że ”to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury nie tracąc dotacji„.

Ponowny przetarg na zakup autobusów ma być ogłoszony w lutym. Miasto zapowiada, że „nie zostaną zmienione parametry techniczne pojazdów”. „Nadal będzie to wymóg ekologicznych silników diesla, spełniających kryteria emisji spalin Euro 6, wymóg posiadania klimatyzacji, udogodnień dla osób z dysfunkcjami ruchu i systemu monitoringu” - przypomniano w komunikacie.

Gdynia może zmodernizować tabor obsługujący transport zbiorowy w mieście dzięki dofinansowaniu z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dotacja ma pokryć około 75 proc. kosztów zakupu nowych pojazdów.

Gdynia jest jednym z 26 polskich miast, współpracujących w ramach rządowego programu „Bezemisyjny transport publiczny”. Ma on umożliwić samorządom i spółkom komunikacyjnym zakupu autobusów nowej generacji, zasilanych energią elektryczną lub wodorem. Podano, że Gdynia ma szansę na zakup nawet 51 pojazdów do 2023 roku. Wcześniej może uczestniczyć w testach takich pojazdów. Natomiast w ramach programu GEPARD, miasto może kupić sześć nowoczesnych autobusów elektrycznych z 40 proc. dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Bożena Leszczyńska (PAP), sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych