Informacje

Media społecznościowe wypierają te tradycyjne

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 grudnia 2018, 13:07

  • Powiększ tekst

Najważniejszych źródłem informacji dla Polaków w wieku 15-64 lat są dziś media społecznościowe - korzysta z nich codziennie 72% badanych, wynika z raportu McKinsey & Company. Niemal co druga osoby z tej grupy wiekowej twierdzi, że internet jest główną częścią jej życia.

Z badań wynika, że cyfrowi Polacy coraz częściej korzystają z najnowszych urządzeń umożliwiających korzystanie z internetu - tj. 94% z nich, czyli o 16 pkt. proc. więcej niż dwa lata temu, korzysta ze smartfonów i mniej więcej tyle samo ma dostęp do sieci wi-fi (wzrost o 6 pkt. proc. w porównaniu do 2016 r.) - czytamy w komunikacie.

Polacy są podłączeni do sieci średnio przez 11 godzin dziennie, czyli o pięć godzin więcej niż w 2016 r. Tak wysoka średnia wynika z tego, że w badaniu zsumowano czas spędzony online na różnych urządzeniach (np. jednoczesne słuchanie muzyki online i korzystanie z komunikatorów). Również odsetek respondentów, którzy twierdzą, że internet jest ważną częścią ich życia, wzrósł od 2016 r. o 9 pkt. proc. – do 44%, podano także.

Z badania wynika również, że rośnie rola komunikacji online, w tym przede wszystkim mediów społecznościowych. Dla 72% cyfrowych Polaków są one codziennym źródłem informacji, wyprzedzając wszystkie tradycyjne źródła, w tym radio, które 2 lata temu było najpopularniejsze. Podwoił się również odsetek Polaków korzystających z płatnych serwisów VOD, osiągając 17%.

Przeciętny cyfrowy Polak korzysta średnio z 14 aplikacji mobilnych, a Niemiec, Brytyjczyk czy Amerykanin z 30.

Postępująca cyfryzacja i popularność internetu wśród konsumentów zwiększa potencjał rozwoju przedsiębiorstw, jeśli chodzi o wykorzystanie nowych technologii cyfrowych. Tendencje te poprawiają też pozycję konkurencyjną polskich firm względem przedsiębiorstw z krajów Europy Zachodniej - podkreślił lider praktyki dóbr konsumpcyjnych i handlu w McKinsey i współautor raportu Wojtek Bogdan, cytowany w materiale.

Najbardziej wyraźnym przykładem tego trendu jest wartość rynku e-commerce towarów, która w Polsce rośnie o ok. 14% rocznie. Dane rynkowe przeanalizowane przez McKinsey wskazują, że w 2017 r. jego wartość sięgnęła 38,4 mld zł, wskazano również.

Zwiększająca się wartość tego rynku oznacza również, że konsumenci mają coraz wyższe oczekiwania. Przykładowo, do niedawna kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe była atrakcyjna cena. Dziś prawie tak samo ważna jest łatwa płatność oraz szybka i wygodna dostawa. Kupujący oczekują też szerszej obecności marek w mediach społecznościowych - dodał Bogdan.

Zwyczaje i poglądy Polaków w wieku 15-64 lat, którzy korzystają na co dzień z internetu w domu lub w pracy firma McKinsey zbadała w ramach pogłębionego badania ankietowego przeprowadzonego wśród 1 500 osób.

(ISBnews)SzSz

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych