Informacje

Dostawa gazu LNG z Kataru rozładowywana w terminalu w Świnoujściu / autor: fot. materiały prasowe GazSystem
Dostawa gazu LNG z Kataru rozładowywana w terminalu w Świnoujściu / autor: fot. materiały prasowe GazSystem

Gazoport LNG zostanie rozbudowany

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 14 marca 2019, 20:30

    Aktualizacja: 14 marca 2019, 20:48

  • Powiększ tekst

Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla budowy stanowiska do załadunku, rozładunku i bunkrowania statków w porcie zewnętrznym w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). To kolejna decyzja dotycząca rozbudowy terminalu LNG.

Wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji dla zadania „Budowa stanowiska do załadunku, rozładunku i bunkrowania statków w porcie zewnętrznym w Świnoujściu” - poinformowały w czwartek służby prasowej wojewody.

Jak wyjaśniono, w ramach tej inwestycji Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wybuduje nabrzeże statkowe, w którego skład wejdą: pomost przeładunkowy LNG, pirs (pomost komunikacyjny i technologiczny), zbiornik retencyjny na ocieki LNG wraz z kanałem dopływowym.

To jeden z niezbędnych elementów rozbudowy terminala LNG” - powiedział cytowany w komunikacie wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc.

Dzięki rozbudowie gazoportu moc regazyfikacyjna terminala wzrośnie do 7,5 mld Nm3 rocznie. Oznacza to, że znacznie wzrośnie możliwość dywersyfikacji ilości dostaw gazu z nowych źródeł, m.in. USA czy Kataru. Polska zyska też możliwość reeksportu tego surowca” - dodał.

W styczniu wojewoda wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG. Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której zostanie wybudowany trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. metrów sześciennych wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej. Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.

Terminal w Świnoujściu ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln metrów sześciennych, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. metrów sześciennych, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

Pod koniec stycznia do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu dotarła 50. dostawa skroplonego gazu ziemnego LNG.

PAP, sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych