Orlen i Pesa zbudują lokomotywę na wodór
PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz podpisały list intencyjny ws. strategicznej współpracy przy stworzeniu pojazdu szynowego zasilanego wodorem, poinformowali przedstawiciele spółek.
Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym w regionie producentem paliw w tym zakresie daje niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności - powiedział wiceprezes Pesy Krzysztof Zdziarski.
Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego.
Wiceprezes Pesy dodał, że prototyp ma szansę powstać „bardzo szybko” i mógłby znaleźć zatrudnienie w transporcie wewnątrzzakładowym Orlenu. W nim będzie poddany dalszym testom. W następnej kolejności może - według Zdziarskiego - powstać hybrydowy (elektryczno-wodorowy) pasażerski zespół trakcyjny, który będzie mógł poruszać się w relacjach obejmujących zelektryfikowane i niezelektryfikowane odcinki linii kolejowych. Swoje produkty „wodorowe” Pesa mogłaby kierować na rynek krajowy i za granicę, dodał wiceprezes.
Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystym środowisku. Jego zaletą jest stosunkowo krótki czas tankowania i stosunkowo duży zasięg, dlatego idealnym zastosowaniem są ciężkie pojazdy szynowe - powiedział członek zarządu PKN Orlen Józef Węgrecki.
Węgrecki dodaje, że PKN Orlen już teraz wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę.
Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli też kierowcy w Czechach, bowiem Unipetrol z grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych - powiedział.
Ocenił, że w przyszłości transport szynowy będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż samochodowy, a koncern dzięki podpisanemu listowi intencyjnemu rozszerzy działalność o ten rynek.
Dokument zakłada wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesę pojazdu szynowego, który następnie obie firmy przetestują i wdrożą do celów komercyjnych. Na razie nie podano kosztów i struktury finansowania projektu, natomiast spółki nie wykluczają sięgnięcia po środki z funduszy rozwojowych.
Orlen, podobnie jak inne koncerty paliwowe jest świadomy zachodzących zmian i przygotowuje się do transformacji energetycznej inwestując w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Podjęliśmy już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, który wykorzystywany będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw planowane jest w 2021 roku. Podpisany drugi w bieżącym roku, po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejny etap, służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii - powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.
ak, ISBnews