Brak świadectwa pracy? Polacy mają problem
Od lat Polacy mają problem z uzyskaniem świadectwa pracy. Przez brak dokumentu otrzymują niższą emeryturę.
Problem walki o otrzymanie świadectwa pracy od pracodawcy występuje w Polsce od lat. Przez brak dokumentu pracownik otrzymuje niższą emeryturę niż mu przysługuje.
Każda praca musi być udokumentowana. Dla ZUS-u liczy się świadectwo pracy, na podstawie którego Zakład wyliczy należną emeryturę.
Jak zauważa portal money.pl nie każdemu pracownikowi udaje się uzyskać taki dokument, ponieważ pracodawca często przechowuje świadectwa w opłakanych warunkach.
Archiwum ma obowiązek wystawienia dokumentu potwierdzającego zatrudnienie pracownika na podstawie posiadanych oryginalnych akt, informuje Paweł Żebrowski, rzecznik prasowy ZUS.
Rzecznik prasowy ZUS przekazuje, że urzędnicy RPO od wielu lat zwracają uwagę na warunki w archiwach. Akta zlikwidowanych przedsiębiorstw są często przechowywane w zawilgoconych warunkach.
Jeżeli były pracownik nie przedłoży dokumentu, ZUS zakłada, że składkę emerytalną była odprowadzana w wysokości odpowiadającej minimalnemu wynagrodzeniu.
Może to skutkować wypłacaniem znacznie niższych emerytur, niż w rzeczywistości przysługują, wyjaśnia Paweł Żebrowski.
Czytaj też: Wielkie zaniepokojenie ws. Chin! Napływają nowe dane
Czytaj też: ZUS źle wyliczył emeryturę? Złóż wniosek
money, jb