Informacje

PKP Intercity deklaruje, że nowi pracownicy będą zatrudnieni m.in. w zakładach w Warszawie / autor: Andrzej Wiktor/Fratria
PKP Intercity deklaruje, że nowi pracownicy będą zatrudnieni m.in. w zakładach w Warszawie / autor: Andrzej Wiktor/Fratria

Fatalna sytuacja PKP Cargo. Dokąd pójdą pracownicy?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 czerwca 2024, 10:49

    Aktualizacja: 27 czerwca 2024, 10:53

  • Powiększ tekst

PKP Intercity ma zatrudnić do 400 pracowników z PKP Cargo; spółki podpisały list intencyjny w tej sprawie. Wcześniej PKP Cargo uzgodniło z Polregio zatrudnienie do 300 pracowników, a 30 proc. załogi skierowało na  tzw. nieświadczenie pracy na 12 miesięcy w związku z trudną sytuacją spółki.

PKP Intercity oraz PKP Cargo podpisały list intencyjny w sprawie zatrudnienia pracowników PKP Cargo. Program będzie realizowany w drugiej połowie 2024 roku, obejmie do 400 osób i będzie dotyczyć stanowisk związanych z obsługą procesu przewozowego czy utrzymaniem i naprawą taboru” - podało PKP Cargo w komunikacie.

Rekrutacja od lipca

PKP Intercity zacznie zatrudniać pracowników PKP Cargo w lipcu tego roku. Będą oni mogli wziąć udział w rekrutacjach na stanowiska związane z obsługą procesu przewozowego czy utrzymaniem i naprawą taboru. Zatrudnienie w PKP Intercity znajdą również drużyny trakcyjne.

PKP Intercity deklaruje, że nowi pracownicy będą zatrudnieni w zakładach zlokalizowanych w Krakowie (Zakład Południowy), Poznaniu (Zakład Zachodni), Gdyni (Zakład Północny), a także w Warszawie (Zakład Centralny).

Pomysł na trudne czasy

Wcześniej, bo 18 czerwca tego roku PKP Cargo podpisało list intencyjny z Polregio w sprawie zatrudnienia do 300 pracowników towarowego przewoźnika.

»»Czytaj tutaj: Polregio zatrudni do 300 pracowników PKP Cargo

Pod koniec maja tego roku zarząd PKP Cargo zdecydował o uruchomieniu programu skierowania do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy na 12 miesięcy w związku z trudną sytuacją spółki.

Zarząd zaproponował ponadto stronie społecznej rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron tego układu. Z kolei w czerwcu zarząd przewoźnika podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24 miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

»»Czytaj tutaj:

Projekt „Zwolnienia” PKP Cargo. Szykuje się strajk

W Sejmie wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak informował, że 10 proc. załogi PKP Cargo jest już na „nieświadczeniu pracy” i podkreślił, że koszty wynagrodzeń przewoźnika są dwa razy wyższe od przychodów.

20 czerwca zarząd PKP Cargo złożył w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę firmy przez członków zarządu kolejowej spółki piastujących swoje stanowiska w latach 2022-2023.

Był zysk, jest strata

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz: Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP S.A., która ma 33,01 proc. akcji.

W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło 82,10 mln zł zysku wobec 148 mln zł w 2022 r. W I kwartale 2024 r. grupa miała 118 mln zł straty wobec 104 mln zł zysku w I kwartale ubiegłego roku.

Przychody z działalności operacyjnej spadły natomiast do 1,19 mld zł z 1,58 mld zł w I kwartale 2023 r.

Łukasz Pawłowski (PAP)/bz

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Fatalny stan finansów - za błędy Tuska zapłacą Polacy

Farsa! Obajtek bez absolutorium za 27 mld zysku Orlenu

Polacy pokonani! Ta gra przebiła rekord Wiedźmina

TSUE zamknie przemysł, bo ten szkodzi środowisku

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych