ING: Wzrost sprzedaży detalicznej w lutym to efekt otwartych galerii
Silny wzrost sprzedaży detalicznej w lutym wynika z otwarcia galerii, niepokoi skala spadku produkcji budowlano-montażowej - ocenia ING. Według danych GUS, sprzedaż w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,5 proc., a produkcja budowlano-montażowa spadła o 16,9 proc.
Jak podał w piątek GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2021 r. spadła o 3,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,5 proc.
W ocenie ING, silny wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym wynika z otwarcia galerii handlowych. Polacy w lutym ruszyli do sklepów kupować odzież i obuwie, których sprzedaż wzrosła o 12,9 proc. rok ro doku - wskazuje ING. Podkreśla też, że utrzymuje się też popyt na meble oraz sprzęt RTV i AGD. Ich sprzedaż wzrosła w lutym o 9,0 proc. rok do roku, po 7,2 proc. wzroście w styczniu.
Z kolei zgodnie z danymi GUS, produkcja budowlano-montażowa spadła o 16,9 proc. rok do roku, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosła o 5,5 proc.
Jak wskazuje ING, dane te są wyraźnie gorsze od oczekiwań, a pogorszenie dynamiki odnotowano we wszystkich działach budownictwa - największe w przypadku wznoszenia budynków. Według ING, to efekt ostrzejszej niż w ubiegłym roku zimy.
Niepokoić może 7-proc. miesiąc do miesiąca spadek produkcji budowlanej oczyszczonej z wpływu czynników sezonowych - ocenia ING.
Czytaj też: Europa się zamyka! Kolejne kraje zaostrzają restrykcje!
PAP/kp