Informacje

Wojciech Pawlak, dyrektor NASK (L) w rozmowie z Maksymilianem Wysockim / autor: Fratria
Wojciech Pawlak, dyrektor NASK (L) w rozmowie z Maksymilianem Wysockim / autor: Fratria

WYWIAD

Jak pandemia pomogła cyfryzacji?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 września 2021, 14:50

  • Powiększ tekst

Jesteśmy w NASK odpowiedzialni z jednej strony za wprowadzanie istotnych usług cyfryzacyjnych dla państwa, a z drugiej strony sami podlegamy tym procesom, które wywołała pandemia - mówi Wojciech Pawlak, dyrektor NASK.

Z perspektywy instytutu skutki pandemii są bardzo widoczne. Dotyczą one m.in. organizacji pracy. Zespól NAK wraca właśnie z trybu pracy zdalnej do trybu pracy rotacyjnej.

Zrobiliśmy badanie wśród pracowników i okazuje się, że  80 proc. osób chce pracować zdalnie lub rotacyjnie – są to wymierne efekty pandemii – zauważa dyrektor NASK.

Zwraca uwagę, że na pewno można zaobserwować obecnie rosnący głód na usługi cyfrowe.

Nasza aplikacja MObywatel, która w 2019 roku miała 300 tys. instalacji – teraz ma 5 mln. Unijny paszport covidowy zainstalowało 3 mln. użytkowników. Prawo jazdy tez 3 mln. Postęp w tempie geometrycznym. Widać więc, że pandemia jest stymulatorem cyfryzacji.

Przeszliśmy przyspieszoną rewolucję cyfrową?

Absolutnie tak. Był widoczny powolny trend, a teraz są to skokowe wzrosty.

Bardzo istotne stało się też podłączenie szkól do sieci szybkim światłowodem.

Ten projekt okazał się cywilizacyjnie zbawienny. Nie był wprowadzany z myślą o pandemii, ale tak się złożyło, że duża część szkól już była podłączona do Internetu i mogła realizować zadania związane z nauka zdalną.

A ta obowiązywała przez większość czasu w czasie epidemii koronawirusa.

Wyposażyliśmy szkoły w ponad 60 tys. laptopów, tabletów, urządzeń do komunikacji z opłaconym internetem – dodaje gość programu.

Sam projekt to ponad 1 miliard złotych. 900 milionów złotych.

A jak się bronić przed cyberprzestępcami?

To prawda, że tych incydentów jest coraz więcej i metod oszustw komputerowych również. To też są wzrosty geometryczne, bo intensyfikacja usług cyfrowych powoduje również większość skłonność do tego, by wykorzystywać te usługi cyfrowe w  niecnych celach.

NASK stale edukuje na temat zasad bezpieczeństwa cyfrowego zarówno uczniów jaki i nauczycieli – budując wzrost świadomości zagrożeń związanych z cyberprzestępczością.

Cała rozmowa:

Czytaj także: Czy PiS zapomniał o młodych? Wiceminister punktuje

oprac.gr

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.