LOT i Boeing porozumiały się w sprawie zaliczek za samoloty
Prawdopodobnie już latem Boeingi 787 zaczną latać. LOT wynegocjował przesunięcie opłat za samoloty, które trafią do Polski w 2014 roku. Spółka oczekuje, że maszyny należące do niej, będą jednymi z pierwszych samolotów przywróconych do działania po fazie testów. To efekty spotkania zarządu polskiego przewoźnika z przedstawicielami Boeinga.
Sebastian Mikosz Prezes Zarządu LOT-u wraz z Tomaszem Balcerzakiem, Członkiem Zarządu ds. operacyjno-technicznych spotkali się z przedstawicielami firmy Boeing, by uzgodnić zasady współpracy, które pozwolą na jak najszybszy powrót samolotu 787 do operacji oraz dostawę wszystkich zaplanowanych na ten rok maszyn. Omówili kwestie logistyki i harmonogramu zmodyfikowania samolotów ze szczególnym uwzględnieniem egzemplarzy należących do polskiego przewoźnika.
LOT oczekuje, że należące do niego 787 będą jednymi z pierwszych, które zostaną przywrócone do działania, by mogły jak najszybciej obsługiwać naszych pasażerów. Ten warunek dotyczy w szczególności dwóch pierwszych samolotów, które są w posiadaniu LOT-u.
Przedstawiciele producenta samolotów zwrócili uwagę, że decyzja FAA to przełom. Pozwala na sprawne przeprowadzenie testów, a co za tym idzie, szybsze niż planowane przywrócenie Boeingów787 do użytku. PLL LOT oczekuje, że producent włączy Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) do procesu przeprowadzania testów, które mają na celu zgodę na eksploatację Boeingów 787. A to powinno przyspieszyć powrót samolotów na europejskie niebo.
Boeing podkreślił, że rozumie sytuację PLL LOT i zadeklarował, że wykaże elastyczność oraz wesprze przewoźnika w czynnościach związanych z modyfikacją lotowskich egzemplarzy. By samoloty, które do nas przylecą, jak najszybciej zaczęły wozić pasażerów, Boeing wyśle do Warszawy specjalny zespół inżynierów, którzy w tym roku, na miejscu będą wspierać obsługę samolotu.
Jednym z punktów programu były też prawne i finansowe aspekty zw. z uziemieniem samolotów 787. Spółki uzgodniły, że zaliczki za maszyny, które miały trafić do Polski w 2014 roku zostają odroczone. Kontrahenci porozumieli się w sprawie wspólnych działań promocyjno-marketingowych związanych z wprowadzeniem 787 do służby po okresie.
Eksploatacja samolotów Boeing 787 została wstrzymana bezterminowo 16 stycznia bieżącego roku przez amerykański urząd bezpieczeństwa transportu. Na lotnisku w O’Hare w Chicago stoi jeden dreamliner LOT-u a drugi stoi na płycie warszawskiego Lotniska.
Opr. Jas