Rząd weźmie się za "małpki" na ostro?
Branża alkoholowa zaniepokojona kolejną dodatkową opłatą, która ma być nałożona na sprzedawców napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml.
Zdaniem przedstawicieli branży spirytusowej, to dyskryminacja w zestawieniu z branżą piwną. Producenci piwa sprzedają bowiem swoje trunki zazwyczaj w opakowaniach większych niż 300 ml.
Plan wprowadzenia opłaty za sprzedaż „małych formatów” napojów alkoholowych może sprawić, że branża spirytusowa, która wnosi do budżetu państwa kilkanaście miliardów złotych rocznie i zapewnia 100 tysięcy miejsc pracy stanie wobec kolejnych kosztów. Po tym, jak, szczególnie wobec niespodziewanej decyzji podniesienia akcyzy o 10 proc od 2020 roku.
Obecnie jedna trzecia wyrobów spirytusowych produkowana jest w małych pojemnościach – jednak konsumpcja wyrobów spirytusowych nie wzrasta. Mamy do czynienia ze zjawiskiem nazywanym w handlu kanibalizacją – tak zwane małpki zastępują większe objętości, np. 0,5 lub 0,7 litra. Warto zwrócić uwagę, że gram czystego alkoholu w małych opakowaniach wyrobów spirytusowych jest najdroższy na rynku, szczególnie w porównaniu do piwa, które przecież zawiera taki sam etanol podkreślił Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Już teraz napoje spirytusowe są jednym z najbardziej opodatkowanych produktów alkoholowym w Polsce. Około 75 proc. ceny wódki stanowią podatki, a akcyza na mocny alkohol jest prawie trzy razy wyższa niż na taką samą zawartość alkoholu w piwie.
W Polsce konsumpcja napojów spirytusowych utrzymuje się na stabilnym poziomie od ponad dekady, wzrasta jedynie konsumpcja piwa, którego w zeszłym roku statystyczny Polak spożył już ponad 100 litrów (statystyki PARPA). Jeśli chodzi o strukturę spożycia, to w 34,6 proc. czystego alkoholu spożywamy w postaci mocnych alkoholi, natomiast aż 57,9 proc. w piwie.
Dodatkowa dyskryminacja mocnych alkoholi nie rozwiąże problemów społecznych związanych z nieodpowiedzialnym spożyciem alkoholu - uważa Witold Włodarczyk
Od ponad 10 lat Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy angażuje się w kampanie społeczne zmierzające do budowania odpowiedzialnej kultury spożywania napojów alkoholowych.
Czytaj też:W przyszłym roku wzrośnie akcyza na tytoń i lkohol
opr. DS