Najmłodsi Polacy najsłabiej znają swoje prawa
Polacy nie potrafią składać reklamacji – wynika z badania dotyczącego poziomu wiedzy konsumenckiej. Tylko 26 proc. z nich wiedziało, w jakim terminie podróżny ma prawo wysłać reklamację na uszkodzony lub zagubiony bagaż, a 39 proc. w jakim terminie od momentu zakupu można reklamować towar.
Większość Polaków, bo 62 proc., ocenia poziom swojej wiedzy na temat przysługujących im praw konsumenckich jako średni.
Na pytanie: „jak oceniasz poziom swojej wiedzy na temat praw, jakie masz jako konsument?”, tylko 4 proc. badanych odpowiedziało, że ich wiedza jest bardzo duża. 19 proc. oceniło swoją wiedzę jako dużą, 62 proc. jako średnią, 11 proc. jako małą, a 4 proc. jako bardzo małą.
Lepiej swoją wiedzę oceniają osoby z wykształceniem wyższym (31 proc. uważa, że ma dużą wiedzę) niż średnim (20 proc.) i podstawowym (10 proc.).
Jak złożyć reklamację
„Zdecydowanie najmniejszą wiedzę polscy konsumenci mają z zakresu praw dotyczących warunków składania reklamacji. Tylko 26 proc. Polaków wiedziało, w jakim terminie podróżny ma prawo wysłać reklamację na uszkodzony lub zagubiony bagaż lotniczy, a 39 proc. w jakim terminie od momentu zakupu można reklamować towar. Na pytanie, czy paragon lub faktura są niezbędne do złożenia reklamacji, poprawnie odpowiedziało 15 proc. Polaków” - wskazano w badaniu.
Natomiast największą wiedzę mają na temat praw dotyczących rezygnacji z towaru, gdy produkt jest niezgodny z umową, prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez internet, a także to, czego można domagać się w sytuacji, gdy łazienka w pokoju hotelowym okazuje się być brudna lub jest w niej awaria.
Jak kupować przez internet
Wskaźnik obiektywnej wiedzy konsumenckiej pokazał, że osoby młode (przede wszystkim w wieku 18-25 lat) mają najmniejszą wiedzę na temat praw konsumenckich.
Wynik ten jest niepokojący, gdyż pokazuje, że młodzi ludzie, którzy wchodzą w dorosły świat i samodzielnie wydają zarabiane przez siebie pieniądze, są bardzo narażeni na negatywne skutki niekorzystania z przysługujących im praw - komentowała, cytowana w publikacji, prof. Dominika Maison z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, która zleciła badanie.
Wysoką wiedzę mają natomiast Polacy na temat zakupów przez internet – 78 proc. wie, ile ma czasu na zwrot towaru.
Jej zdaniem jest to prawdopodobnie odzwierciedleniem coraz większej popularności zakupów przez internet, ale również intensywnego podkreślania przez sprzedawców informacji o przysługującym konsumentowi prawie do zwrotu towaru.
Łukasz Pawłowski (PAP)/bz
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Już jest jasne! Rząd Tuska podwyższa VAT na żywność
Czy Orlen radykalnie zmieni źródła dostaw ropy?