Kupujemy więcej nowych aut
50 tys. 776 nowych aut osobowych i dostawczych zarejestrowano w Polsce w listopadzie br.; to o ok. 2 proc. więcej niż rok wcześniej i o 3,7 proc. mniej niż w październiku br. - podał instytut Samar. Ponad 70 proc. to auta firmowe; blisko 30 proc. zarejestrowali klienci indywidualni.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar powołując się na dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) poinformował, że w listopadzie br. zarejestrowano w Polsce 50 tys. 776 samochodów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. To o 1,99 proc (992 sztuki) więcej niż rok wcześniej oraz o 3,69 proc. (1945 sztuk) mniej niż w październiku tego roku.
Z danych wynika, że od początku tego roku zarejestrowano w sumie 565 tys. 389 pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży w 2019 roku o 3,09 proc., czyli o 16 tys. 972 sztuki.
Wskazano, że utrzymujący się rosnący trend skumulowanej sprzedaży samochodów w 2019 r. (w porównaniu do analogicznego okresu w 2018 roku) jest zasługą aktywności firm. W listopadzie br. firmy kupiły o 2,02 proc. więcej samochodów osobowych niż w listopadzie 2018 roku, a mniej o 6,52 proc. niż w październiku br. Udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,22 proc., natomiast udział firm osiągnął poziom 70,78 proc.
Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się różnić, jeszcze bardziej zwiększając różnicę pomiędzy nimi.
Instytut podał, że w listopadzie najwięcej samochodów zarejestrowała Skoda (6 028 sztuk), wyprzedzając Toyotę (5 082 sztuk) oraz Volkswagena (4 407 sztuk).
Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła - wskazano w raporcie.
Dodano, że według Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA), które w swych statystykach dotyczących polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy, Polska znalazła się na koniec października br. na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy.
Aktualna prognoza na 2020 rok wynosi: 525 tys. rejestracji samochodów osobowych o DMC do 3,5 t oraz 65 tys. sztuk samochodów dostawczych do 3,5 t - czytamy w komunikacie Samaru.
ak, PAP