Informacje

Port Gdynia pod osłoną / autor: PIxabay
Port Gdynia pod osłoną / autor: PIxabay

Drony zaopiekują się Portem Gdynia

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 grudnia 2019, 21:29

  • 1
  • Powiększ tekst

Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał w środę w Gdyni list intencyjny z firmą Pelixar w sprawie opracowania „Lotniczego Systemu Monitoringu” z wykorzystaniem dronów. Nowy system miałby służyć przede wszystkim zapewnieniu bezpieczeństwa w porcie.

Jak poinformował Port Gdynia, porozumienie przewiduje też przygotowywanie przez firmę Pelixar z Parku Naukowo - Technologicznego w Gdyni dronu, który ma służyć do monitoringu na terenach ZMPG oraz wsparcia Portowej Straży Pożarnej podczas akcji gaśniczo - ratowniczych.

Podpisaliśmy list intencyjny z Pelixar S.A., którego efektem ma być szeroko zakrojona współpraca z zakresu dronów służących szczególnie zapewnieniu bezpieczeństwa w porcie. Będziemy korzystać z ich wiedzy, aby powstał w Porcie Gdynia bardzo skuteczny i efektywny system monitoringu lotniczego wskazał cytowany w komunikacie prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Adam Meller.

Sebastian Nowicki z firmy Pelixar podkreślił, że w portach morskich, podobnie jak na lotniskach, podstawową kwestią jest bezpieczeństwo transportu, infrastruktury, załóg i pasażerów.

Jak poinformował ZMPG, Port Gdynia w kwietniu br. ogłosił plany wdrożenia systemu dronowego opartego na trzech filarach: systemie DTM- do zarządzania lotami dronów nad terenem Portu Gdynia; kontroli dedykowanej przestrzeni powietrznej poprzez system „AntyDron”, służący detekcji, identyfikacji i neutralizacji nieautoryzowanych dronów; „Lotniczym Systemie Monitoringu” wykorzystującym bezzałogowe statki powietrzne do rozpoznania oraz weryfikacji zdarzeń bezpieczeństwa i sytuacji kryzysowych. Obecnie trwają testy systemu DTM oraz zaawansowane prace nad kontrolą dedykowanej przestrzeni powietrznej.

Port Gdynia obsługuje ładunki drobnicowe, w tym głównie przewożone w kontenerach i w systemie ro-ro, czyli na statkach dostosowanych do przewozu pojazdów drogowych i szynowych, a także regularne linie żeglugowe bliskiego zasięgu oraz połączenia promowe. Port jest częścią VI Korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Po 10 miesiącach br. w porcie przeładowano 20 mln ton ładunków. W najbliższych latach możliwości przeładunkowe mają się zwiększyć. Na sztucznym lądzie przy nabrzeżu Śląskim i Szwedzkim powstanie głębokowodny Port Zewnętrzny. Zdolności przeładunkowe kontenerów zwiększą się o 2,5 mln TEU.

Firma Pelixar z Parku Naukowo - Technologicznego w Gdyni specjalizuje się w systemach bezzałogowych, w szczególności w lotnictwie bezzałogowym. Zajmuje się m.in. produkcją dronów.

(PAP), DS

Powiązane tematy

Komentarze